The importance of using active methodologies for the training of future chemistry teachers
Keywords:
radioactivity, flipped classroom, remote teachingAbstract
In the present work, it was highlighted the relevance of active methodologies for students of the Undergraduate Chemistry course of IFSP, addressing the topic Radioactivity and its pollutants. According to Schneiders (2018), the flipped classroom allows students to be protagonists in the construction of knowledge and teachers to act as mediators in this process. The didactic sequence consisted of providing a video lesson and asking for research on the proposed topic prior to the dialog class, in which content was formalized and discussions about the active methodology took place. During the class, a collaborative board was made and filled with the reflections of future teachers on the teaching of chemistry after the pandemic. Subsequently, a form was made available in order to assess their knowledge about active methodologies. From the results obtained, it is evident the relevance of the use of didactic strategies that address digital platforms, to assist in teaching and learning, in order to make classes more playful and interactive.
References
Almeida, E. G. de, Leite, K. L. de F., Ferreira, L. de S., & Farias, M. S. De. (2020). Ensino Remoto E Tecnologia: Uma Nova Postura Docente Na Educação Pós-Pandemia. VII Congresso Nacional de Educação.
Aranha, C. P., Sousa, R. C. de, Bottentuit Junior, J. B., Rocha, J. R., & Silva, A. F. G. (2019). O YouTube como Ferramenta Educativa para o ensino de ciências. Olhares & Trilhas, 21(1), 10–25.
Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25–40.
Bermann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom. United States of America.
Borges, T. S., & Alencar, G. (2014). Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu Em Revista, 3(4), 119–143.
Brasil. (2002). Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Ministério Da Educação – MEC, Secretaria de Educação Média e Tecnológica – Semtec.
Brasil. (2020). Ministério da Educação. Portaria No 343, de 17 de Março de 2020. Diário Oficial Da União, 01.
Brown, T. L., Lemay, H. E., Bursten, B. E., Catherine, J., Petrucci, R. H., Harwood, W. S., … Perry, M. (2009). Química a ciência central.
Cardoso, S. P., & Colinvaux, D. (2000). Explorando a motivação para estudar química. Quimica Nova, 23(2), 401–404.
Chakur, C. R. de S. L. (2014). A desconstrução do construtivismo na educação: crenças e equívocos de professores, autores e críticos. UNESP (1st ed.). São Paulo.
Guimarães, C. C. (2009). Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova Na Escola.
IBGE. (2020). Acesso à Internet e à Televisão e Posse de Telefone Móvel Celular para Uso Pessoal 2018. Pesquisa Nacional Por Amostras de Domicílios Contínua.
Johnstone, A. H. (1993). The development of chemistry teaching: A changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, 70(9), 701–705.
Knowles, M. S., Holton III, E. F., & Swanson, R. A. (2005). A aprendizagem de resultados: Uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa (2a Edição). Rio de Janeiro.
POZO, J. I., & CRESPO, M. A. G. (2009). A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico (5th ed.). Artmed.
Schneiders, L. A. (2018). O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Coletânea Cadernos Pedagógicos: Metodologias Ativas de Aprendizagem, 19.
Silva, L. de Q., Fossatti, P., & Jung, H. S. (2018). METODOLOGIAS ATIVAS : A GOOGLE FOR EDUCATION COMO ACTIVE METHODOLIGIES : GOOGLE FOR EDUCATION AS A DISTRUPTIVE TOOL FOR THE TEACHING AND LEARNING, 10.
Silva, V. de A., & Soares, M. H. F. B. (2018). O uso das tecnologias de informação e comunicação no ensino de Química e os aspectos semióticos envolvidos na interpretação de informações acessadas via web. Ciência & Educação (Bauru), 24(3), 639–657.