Augmented Reality in Chemistry Teaching: A Case Study of an Educational Game
Keywords:
Augumented Reality, Educational Games, Teaching of ChemistryAbstract
This article contemplates the application of an activity with the use of augmented reality for cell phones with the use of Organic Chemistry. The research used a single case study to show the application of a teaching case with the application of augmented reality. The results showed an increase of about 38% in the improvement of responses and aid in the visualization and understanding of chemical structures. The instruments used are characterized by being a low-cost and viable solution for use in classrooms.
References
Baptista, M. M. (2013). Desenvolvimento e utilização de animações em 3D no ensino de Química [Programa de Pós-graduação de Química, UNICAMP]]. http://www.quimica3d.com/m770596/br-c0.php
BRASIL. (2021). Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. 141.
Cardoso, A., Lamounier Junior, E., Kirner, C., & Kelner, J. (2007). Conceitos de Realidade Virtual e Aumentada. In Tecnologias para o Desenvolvimento de Sistemas de Realidade Virtual e Aumentada (p. 1–16). Editora Universitária UFPE.
Corsani, L., Trevisan, D. G., Hounsell, M. S., & Kemczinski, A. (2009). Qual a melhor Realidade para Aprender Jogando: Virtual ou Aumentada? Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment, 234–243. http://www.sbgames.org/papers/sbgames09/culture/full/cult27_09.pdf
Farias, F. M., Del-Vecchio, R. R., Caldas, F. R. R., & Gouveia-Matos, J. A. M. (2014). Construção de um Modelo Molecular: Uma Abordagem Interdisciplinar Química-Matemática no Ensino Médio. Revista Virtual de Química, 7(3), 849–863. http://dx.doi.org/10.5935/1984-6835.20150043
Frota, M. C. R., & Borges, O. (2004). Perfis de entendimento sobre o uso de tecnologias na educação matemática. 1–17.
Gil, A. C. (2007). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. Atlas.
Guerreiro, M. A. S. (2015). Os efeitos do Game Design no processo de criação de Jogos Digitais utilizados no Ensino de Química e Ciências—O que devemos considerar? [Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/126484/000841326.pdf?sequence=1&isAllowed=y
IBGE. (2021). Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação. https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/index.html?utm_source=portal&utm_medium=popclock&utm_campaign=novo_popclock
Kirner, C., & Tori, R. (2004). Introdução à Realidade Virtual, Realidade Misturada e Hiper-realidade. In C. Kirner & R. Tori (Orgs.), Realidade Virtual: Conceitos, Tecnologia e Tendências (Vol. 1, p. 3–20). SENAC. http://www.realidadevirtual.com.br/cmsimple-rv/?download=Cap1-prelim-kirner-tori.zip
KOLD, A. Y., & KOLB, D. A. (2009). The learning way: Méta-cognitive aspects of experiential learning. 40, 297–327.
Martins, G. de A., & Theóphilo, C. R. (2009). Metodologia da Investigação Científica Para Ciências Sociais Aplicadas (2o ed). Atlas.
Morie, J. F. (1999). Inspiring the Future: Merging Mass Communication, Art, Entertainment and Virtual Environments. Computer Graphics, 28(2), 135–138.
Ribeiro, R. J., Junior, N. S., Frasson, A. C., Pilatti, L. A., & da Silva, S. de C. R. (2015). Teorias de aprendizagem em jogos digitais educacionais: Um panorama brasileiro. RENOTE, 13(1). http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/57589/34562
TELECO. (2021, outubro 24). Estatística. https://www.teleco.com.br/estatis.asp
Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: Planejamento e métodos. Bookman.